Motto: Najpierw tworzymy nasze nawyki, potem one tworzą nas.

Charles C. Noble

ZDROWIE JEST NAJWAŻNIEJSZE – ZACZNIJ OD DIETY

Prawidłowe żywienie ma wpływ na stan zdrowia i urody. To, jak się odżywiamy decyduje
o zdrowym wyglądzie skóry, włosów, paznokci i rzutuje na nasze samopoczucie.

Wraz ze wzrostem dobrobytu i towarzyszącymi mu niekorzystnymi zmianami stylu życia, prawdziwą epidemią naszych czasów stały się przewlekłe choroby cywilizacyjne. Większość z nich ma bezpośredni związek z nieprawidłowym odżywianiem.

Stosowanie diety bogatej w produkty wysokotłuszczowe, zawierającej zbyt dużą ilość cukrów, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, stres, brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia, to czynniki, które doprowadzają do chorób żywieniowo zależnych. Każdego roku do polskich szpitali trafia 100 tys. pacjentów z zawałem serca, niewiele mniej z udarem mózgu. Nadciśnienie ma co trzecia osoba, zaś ponad połowa ma podwyższony poziom cholesterolu. Nadwaga i otyłość to narastający problem medyczny i społeczny, który dotyka coraz młodsze grupy wiekowe. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) coraz częściej przedstawia nowe dowody badań naukowych, z których wynika, że przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia może nie tylko uchronić, ale także istotnie wspomóc leczenie takich chorób, jak:

  • choroby sercowo – naczyniowe (choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie krwi, udar mózgu)
  •     niektóre nowotwory
  •      otyłość
  •      cukrzyca insulinoniezależna
  •     choroby jelita grubego
  •      kamica żółciowa
  •      próchnica zębów
  •      osteoporoza
  •      przewlekłe choroby narządowe na tle alkoholizmu.

Zmiana jakości życia może uchronić nas przed zgubnymi skutkami tych chorób. Warto zatem zatroszczyć się o zdrowie swoje i najbliższych, aby uniknąć przykrych doświadczeń związanych z następstwem złych nawyków żywieniowych. Jako dietetyk radzę, aby nie stosować nieudokumentowanych „cudownych” diet, gdyż mogą one prowadzić do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu oraz niedoborów żywieniowych. Tylko dobrze zbilansowana dieta, profesjonalnie przygotowana i przeznaczona dla konkretnej osoby będzie miała korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie pacjenta.

Zbliżający się nowy rok, to dobry czas, aby zatroszczyć się o swoje zdrowie, zmienić niezdrowe przyzwyczajenia, zwiększyć aktywność fizyczną. To się nam po prostu opłaci.

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA (według IZZ)

1) Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.

2) Strzeż się nadwagi i otyłości, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej.

3) Głównym źródłem energii (kalorii) powinny być produkty zbożowe.

4) Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem.

5) Mięso spożywaj z umiarem.

6) Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców.

7) Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.

8) Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.

9) Ograniczaj spożycie soli.

10) Pij wystarczającą ilość wody. Nie pij alkoholu.

Wykaz literatury u autorki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *