ROZPLANOWANIE POSIŁKÓW

Spożywaj 5 posiłków w ciągu dnia. Przerwy między posiłkami powinny wynosić ok. 3 godzin.
W skład całodniowego jadłospisu wchodzą 3 posiłki główne: śniadanie, obiad, kolacja
oraz 2 uzupełniające: drugie śniadanie, podwieczorek.

Należy przestrzegać pory nocnej, podczas której nie należy spożywać żadnych posiłków. Ostatni posiłek powinien być spożyty nie później niż 2-3 godziny przed snem. Powinien być lekki,
nieobciążający układu pokarmowego, np. chude wędliny lub nabiał, ryby, jajka, warzywa.

PŁYNY

Dobowa ilość płynów powinna wynosić 1,5 – 2,0 litry. W przypadku wzmożonej aktywności fizycznej lub wysokiej temperatury otoczenia należy zwiększyć podaż płynów.
Nie powinno się pić podczas jedzenia. Po spożyciu posiłku, przyjąć płyny po ok. 15 minutach.
Taka kolejność spowoduje prawidłowe trawienie spożytego pokarmu i daje uczucie sytości.
Między posiłkami nie przyjmować napojów słodzonych, mocno gazowanych oraz soków, nawet tych niesłodzonych. Chyba, że są one uwzględnione w jadłospisie.
Należy ograniczyć kawę naturalną do 1-2 filiżanek dziennie. Można natomiast zastąpić ją kawą zbożową
z dodatkiem mleka.
Można pić słabą herbatę oraz serwatkę. Wskazana jest herbata biała ponieważ jest najmniej przetworzoną postacią herbaty, co powoduje, że zawiera więcej składników odżywczych niż herbata czarna lub zielona.
Niewskazane jest picie gorących napojów, gdyż zwalniają one perystaltykę jelit.

DIETA UBOGOENERGETYCZNA

W diecie ubogoenergetycznej największym ograniczeniom podlegają tłuszcze zwierzęce.
Zaleca się natomiast spożywanie olejów roślinnych bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, takich: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany.

Dieta ubogoenergetyczna powinna zawierać także dobrze przyswajalne białko w postaci mleka
o obniżonej zawartości tłuszczu (0,5% – 1,5%), chude jogurty (1,5% – 2%) oraz białko mięsne: indyk, kurczak, cielęcina, chuda wołowina.

Ważnym składnikiem diety jest pieczywo pełnoziarniste, gruboziarniste kasze, ryż brązowy, makaron z mąki
z pełnego przemiału.

Warzywa są szczególnie zalecane w diecie ubogoenergetycznej ponieważ zawierają dużo błonnika,
są niskokaloryczne i dają uczucie sytości.

Ograniczyć, a nawet wyłączyć z diety należy produkty zawierające cukry łatwo przyswajalne: cukier, miód, dżemy, słodycze, ciastka, desery.

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA POSIŁKÓW

Potrawy należy przyrządzać metodą gotowania w małej ilości wody lub na parze,
w szybkowarach, w naczyniach przystosowanych do gotowania bez wody, w kombiwarze. Mogą też być duszone bez dodatku tłuszczu lub pieczone w folii, pergaminie, w garnkach kamionkowych.

Poleca się zupy czyste, albo zamiast zup soki lub napoje z warzyw, owoców bez dodatku cukru.

Warzywa i owoce powinno się spożywać głównie w formie surówek. Część warzyw spożywamy
w postaci gotowanej, nie należy ich jednak zagęszczać mąką, śmietaną czy żółtkiem.

Tłuszcz w ograniczonej ilości, w postaci oleju, oliwy z oliwek, najkorzystniej jest dodać do potraw na surowo.

Przyprawy ostre w tym sól nie są wskazane ponieważ zaostrzają apetyt, natomiast zastosowanie mają te, które przyspieszają przemianę materii. Są to np.: kminek, kolendra, majeranek, ogórecznik, ruta, seler.

PAMIĘTAJ!
Prawidłowe nawyki żywieniowe chronią przed chorobami, aktywizują układ odpornościowy, poprawiają samopoczucie i zwiększają witalność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *